Petra Ariëns - Reisbureau - Jann Verzorgt
Ontzorgd op vakantie

10.07.2018

Reisverslag: Cruise naar de Noorse Fjorden.

Wat een prachtige cruise hebben wij gemaakt van Amsterdam naar de Noorse Fjorden met Ms Koningsdam. De Koningsdam is een groot cruiseschip dat vaart voor de Holland- Amerika Lijn. Het schip heeft een klassieke, elegante uitstraling en aan boord is genoeg te beleven. Het hoofdrestaurant van de Koningsdam heeft twee verdiepingen en biedt rondom uitzicht op zee. Verder zijn er nog een Franse visbrasserie, een Italiaans en een Aziatisch restaurant, een hamburgerrestaurant bij het zwembad en op het Lido-dek kunt u uw favorieten gerechten laten bereiden bij diverse stalletjes. Verder zijn er elke avond meerdere voorstellingen, film en muziek. En op de zeedagen is er een vol programma met voor elk wat wils.

Dag 1:

De eerste dag is begint voor onze gasten meestal al vroeg als ze worden opgehaald en naar Amsterdam worden gebracht. Als iedereen is aangekomen gaan we inchecken en aan boord. Omdat het ondertussen al lunchtijd was zijn we als eerste naar het Lido deck gegaan om daar wat te eten. Na de lunch ging iedereen naar zijn eigen hut om uit te pakken en even te rusten.
Rond 16:30 zijn we vertrokken, de reis is nu echt begonnen.
Na een uitgebreid diner in het restaurant, lag iedereen bijtijds in bed.

Dag 2:

De tweede dag is een hele dag op zee.
Het is echt een dag om het schip een beetje te gaan verkennen en wat extra rust te nemen. Er worden de hele dag door verschillende activiteiten aangeboden. Een aantal van onze gasten gaan dan ook een spelletje bridge spelen.
’s Avonds is er een gala-diner in het restaurant en iedereen heeft zich prachtig aangekleed en geniet van een geweldig 5 gangen diner.
Na het diner is er de keuze uit muziek, een film, een voorstelling of ergens op een rustiger plekje wat drinken.

Dag 3:

We worden wakker in een prachtige Fjord bij het dorpje Eidfjord. Wat een uitzicht vanaf het schip.
Eidfjord is een klein dorpje met zo’n 1000 inwoners. We zullen tot 15:00 hier blijven en dan weer verder varen.
We maken een wandeling door het dorpje en genieten vooral van het uitzicht.
Ook deze dag wordt afgesloten met een heerlijk diner en voor de liefhebbers nog genoeg entertainment.

Dag 4:

Deze dag liggen we al ’s ochtends vroeg in de volgen de fjord. Vandaag zijn we in Alesund en het schip ligt op een prachtige locatie.
Alesund staat bekend om de vissershaven, de kunst en achitectuur.
We worden met een aangepaste rolstoelbus door een deel van stad gereden en kunnen zo de prachtige gebouwen van dichtbij bekijken. Ook gaan we nog een stuk de bergen in en kunnen zo ook de omgeving van bovenaf bewonderen.
Na de lunch op het schip maken we nog een wandeling door het centrum van Alesund.
’s Avonds weer een heerlijk diner en aansluitend gaan we naar een pianoconcert.

Dag 5:

We boffen met het mooie weer en worden wakker in de volgende prachtige fjord. Vandaag liggen we in de Geirangerfjord. We zijn omringt door sprookjesachtige bergketens en prachtige watervallen.
Omdat we deze dag niet aan wal liggen maar midden in de prachtige fjord, gaan we met een tender aan wal.
Een tender is een reddingsboot die de mensen vervoert van het schip naar de wal en terug.
Gelukkig voor ons kan je tijdens deze reis ook met een rolstoel op een tender komen en zo kan iedereen vandaag van boord om rond te kijken in het dorpje.
Als we later in de middag weer wegvaren zitten we op het achterdek te genieten van alles om ons heen. We zijn omringt door bergen en watervallen. Wat een uitzicht.
Uiteraard genieten we ook deze avond weer van een heerlijk diner en gaan we naar een optreden van een muziekband.

Dag 6:

Het blijft een ervaring om elke ochtend wakker te worden in weer een mooie fjord. Vandaag zijn we in Bergen.
Bergen wordt de stad tussen de zeven bergen genoemd. Een van de bergen is Fløyen. Aan wal staat een aangepaste rolstoelbus voor ons klaar en die brengt ons naar Fløibanen. Dit is een kabeltrein die ons naar de top van de berg brengt. Vanuit de kabelbaan hebben we al een geweldig uitzicht, maar als we boven op de berg staan is het echt geweldig. Wat kunnen we ver kijken en wat lijkt de Koningsdam klein. Als we met de kabeltrein weer naar beneden zijn gebracht, maakt de buschauffeur nog een rondje door de stad en zien we de mooie gebouwen die Bergen rijk is.
Ook deze dag sluiten we af met een heerlijk diner en een mooie film.

Dag 7:

Dit is een zeedag. We varen terug naar Amsterdam. Ook deze dag wordt er weer veel amusement aangeboden zodat iedereen zich kan vermaken. Het is ook een dag om alle indrukken nog eens te bespreken met elkaar. Dat we een enorme ervaring rijker zijn, daar zijn we het allemaal over eens. En wat hebben we geluk gehad met het prachtige weer.
De laatste avond wordt afgesloten met een gala-diner. We zijn weer allemaal prachtig aangekleed en krijgen een heerlijk 5 gangen menu.
Ook de laatste avond gaan we nog een keer genieten van een muzikaal optreden.

Dag 8:

Vandaag komen we aan in Amsterdam en begint de reis naar huis.
Na het ontbijt gaan we van boord en wordt iedereen naar zijn/haar eigen huis gebracht.
Afscheid nemen na zo’n reis is altijd moeilijk. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Petra - 08:53:20 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments